První semestr na FI MU

Když jsem se toto léto připravovala na nástup na vysokou školu, velmi mi pomohly články od starších studentů (odkazy dole), ve kterých popisují, co si zapsali za předměty, jaké to následně bylo, a poskytli mi cenné tipy do začátku studia. Proto jsem se rozhodla vytvořit podobné zhodnocení uplynulého půl roku.

Obecné postřehy:
  • Volná hodina mezi přednáškami nebo cvičeními je na nic (pokud není v době oběda, kde je velmi žádoucí), opravdu se v tom čase učit nebudu, odchytím raději nějakého kamaráda a budu si s ním povídat.
  • Je vážné hloupé dát si tělocvik uprostřed mezi dvě cvičení. Zabíjí to čas, na jídlo není čas, na převlečení/sprchu není čas. Přesuny zabírají mnoho času.
  • Vstávat na osmou je pro mě vražedné. Ale vstávat později se také moc nevyplácí, protože ráno stejně nic neudělám.
  • Mohla bych si už vážně zprovoznit SUPO, protože bez něj na fakultě nic nevytisknu.
  • Studovna na druhém patře v budově A je super.
  • Z boršče v bufetu se člověk v nouzi nají.
  • Nosit notebook na přednášky je zbytečné, není to potřeba, papírové poznámky vedou.
  • Nosit notebook na cvičení je také zbytečné, školní počítače jsou v pohodě, když se člověk naučí přepínat na českou klávesnici.

IB000: Matematické základy informatiky

zkouška, 5 kreditů, přednášející Hliněný, cvičící M. Hlaváčik, zkouška napoprvé (B)

Občas arogantní přednášející, který dokázal v každé přednášce, každém mailu či příspěvku v diskuzi vyjádřit, co si o nás myslí. Tedy to, že jsme tupí. Já křehčí povaha jsem to občas těžko nesla. Jednou nás dokonce s kamarády na přednášce rozsadil. :D Na druhou stranu dvakrát nám řekl, že jsme chytří, což zase polichotí. Těm, co přišli pozdě na odevzdávání domácího úkolu, jej dovolil odevzdat, když mu tam dokreslili nějaký obrázek, což bylo milé. :)
Co se týče náplně předmětu, naučil mě uvažovat trochu víc matematičtěji (což v určitých chvílích proklínám, protože si už skoro nerozumím s "obyčejnými" lidmi), takže to splnilo svůj účel. Vadilo mi, že přednášky byly na úplně jiné úrovni než cvičení, co se obtížnosti týče. Cvičení mi přišla primitivní a celkem zbytečná. Čekala jsem, že mě trochu více připraví na průběžné odpovědníky, což se nestalo.
Odpovědníky za body, školní test i zkouška se nesly v duchu cvičných odpovědníků, takže s trochou přípravy se dala většina zvládnout bez větších problémů.

IB111: Úvod do programování skrze Python

zkouška, 6 kreditů, přednášející Pelánek a Beneš, cvičící J. Drábek, zkouška napoprvé (A)

Pro někoho, kdo programování nikdy neviděl, to může být šok. Pro ostatní, kteří aspoň trochu přičichli, je to adekvátní nástup. A pro ostřílenější programátory opáčko, pár dobrých tipů a triků a jinak možná i nuda. Přednášky, i přes snažící se přednášející, mě moc nebavily, protože jsem toho už většinu znala.
Zato cvičení byla super. Spousta drobnějších úkolů na procvičení z parádní cvičebnice. Díky prvním pár hodinách párového programování (ve dvojicích), jsem si našla i nějaké ty kamarády. Nad domácími úkoly jsem musela nějaký ten čas strávit, ale nikdy jsem nepropadla úplné beznaději.
Písemná zkouška byla na víc správných odpovědí, velmi podobná cvičným odpovědníkům. Stačilo si k tomu ještě večer projít prezentace, zopakovat třídící algoritmy a bylo to. :)

MB101: Lineární modely

zkouška, 6 kreditů, přednášející Klíma, cvičící Bartoňová, zkouška napoprvé (C)

Strašák většiny studentů, matematika. Důvod k starostem, ale i radostem. Ze začátku to bylo dost opakování ze střední a já si pískala, pak začalo trošku přituhovat. Většina lidí chápala látku z přednášek a nechápala cvičení. Já to měla naopak a přednášející si to mohl vysvětlovat primitivněji, ale já mu nedokázala věnovat pozornost. Na cvikách mi to ale většinou zapadlo do sebe a nějak se to vstřebalo.
Na pěti cvikách se psali minipísemky, ty byly převážně lehké, když se na to člověk předtím podíval a neměl tam příklad s králíčkama, kteří mají jen jedno ucho (to mě prostě rozhodilo!).
Před dvěma vnitrosemestrálkama jsem pořádala hromadné doučování prváků (slyšela jsem, že to bylo i loni, tak jsem zachovala tradici), mělo to úspěch a snad to i někomu pomohlo. Po vnitrech jsme to naopak chodili tradičně zapít. Žádný jiný předmět neutužil kolektiv tak, jako matematika, to se musí nechat. :)
Zkouška se nakonec taky dala, i když já na přípravu na ni už dost kašlala, protože jsem měla minimálně Éčko, díky bodům ze semestru, téměř v kapse. Pokud člověk prostě mákne v během semestru, ušetří si o zkouškovém spoustu nervů. Tento styl výuky, sic se dost podobá středoškolskému (musím makat i přes semestr), mi asi celkem vyhovuje.

PB001: Úvod do informačních technologií

zkouška, 4 kredity, přednášející Hladká a Matyska, zkouška napoprvé (B)

Tento předmět měl pouze přednášky. Nahrávané. Postupem semestru jsme spíš než na tyto přednášky chodili s kamarády na pivo a nelituji toho.
Nejlépe bych tento předmět charakterizovala jako "obsáhlejší informatika ze střední". Má za cíl utvořit všeobecný přehled a sjednotit úroveň znalostí čerstvých informatiků. Na přednáškách byla rozebráno spousta zajímavých věcí, přednášející zasazovali do výkladu i vlastní zážitky a praktické zkušenosti.
Ale. Oba přednášející mluví velmi velmi pomalu a uspávajícně. Ve zkouškovém, jsem si všechny přednášky pouštěla znovu (zrychlení Hladká 2.0×, Matyska 1.7×).
Zkoušky jsem se děsila asi nejvíc ze všech. Odpovídá se na 12 otázek stylem "napiš všechno, co víš, aspoň odstavec, nevynechej nic podstatného", tady člověku prostě tipování nepomůže. Má pečlivá příprava se ale vyplatila (věnovala jsem tomu týden, každý den tak 3 hodiny) a předmětem jsem v pohodě prošla, chce to trochu umět okecávat. ;)

PB151: Výpočetní systémy

zkouška, 5 kreditů, přednášející Brandejs, zkouška napoprvé (C)

Tříhodinová přednáška jednou týdne byla vyčerpávající, bez přestávek po každé hodině by se to nedalo. Ze začátku se probíraly především číselné soustavy, převody a podobné věci, které mě bavily. Pak se přešlo na techničtější obvody, které už jsem úspěšně nechápala. Potom ale zase přišel assembler, který byl zajímavý.
Abych byla připuštěna ke zkoušce, musela jsem složit 4 odpovědníky, u kterých je nekonečně mnoho pokusů a pak splnit všechny úkoly z online laboratoře, které se týkaly především praktického procvičování převodů mezi soustavami a assembleru. S assemblerem jsem občas trochu bojovala, ale když šlo do tuhého, kamarádi mě vždycky navedli na tu správnou cestu. Tohoto praktického procvičení si moc cením.
Zkouška se sestávala z praktickým příkladů na číselné soustavy a teoretické otázky, z nichž většina byla známa předem. Stačilo si na to tři dny předem sednout a naučit se jako na autoškolu.

PV005: Služby počítačových sítí

zkouška, 2 kredity, přednášející Brandejs a další

Kreditový předmět s nepovinnými přednáškami. Byla jsem všeho všudy na dvou. Jediné, co je nutné ke splnění předmětu provést je po každé přednášce vyplnit odpovědník, na který máte nekonečně mnoho pokusů.
M., která chodila na přednášky poctivě, říkala, že byly zajímavé. Plánuju si je zpětně dokoukat.

PV156: Digitální fotografie

kolokvium, 3 kredity, přednášející Kovalčík

Nepovinné přednášky, ze kterých není záznam. Skvělý předmět pro začínající fotografy. Pokročilejší se většinou nudili, ale já se kochala ukázkovými fotografiemi na slidech. Přednášející je zkušený fotograf, určitě mrkněte na jeho web: http://www.pastel.cz/.
Jako výstup je nutné zpracovat alespoň 3 zadání domácích úkolů, něco vyfotit a upravit. Hodí se mít alespoň nějaký foťák, nejlépe zrcadlovku, ale byli tam i tací, kteří fotili mobilem. ;)

VB035: English I

zápočet, 2 kredity, cvičící Tulajová

Pohodová angličtina. Na každém cvičení jsem se velmi dobře bavila. Civíčí mě rozesmívala svým projevem už při čtení prezence. Je velmi milá, trpělivá a tolerantní. Když někdo nebyl připraven na hodinu, vůbec nebyl penalizován tak, jak předtím strašili v informacích o předmětu, že se dotyčnému nebude počítat prezence.
Cvičení jsou povinná s nějakou tou povolenou absencí. Na každé cvičení je domácí úkol, který zabere nanejvýš 20 minut přípravy. Uprostřed semestru jsme museli napsat dopis (stížnost) a následně jsme práci opravovali dalším dvěma spolužákům. To se ale nijak nehodnotilo, jen to člověk musel udělat.
Na konci se psal test, který se mi na první pokus podařilo neudělat o jeden bod. Podobné a některé stejné otázky se ale dají natrénovat ve cvičných odpovědnících, takže napodruhé s přípravou bez problému. Test byl abcd, jedna správná odpověď, pro úspěšné složení nutno získat 60 % a víc bodů, špatné odpovědi se nepenalizovaly.

VB035: English I - Test

zápočet, 0 kreditů

Vstupní test z angličtiny. Píše se na začátku semestru a nejsou za něj žádné kredity. Byl typu abcde, jedna odpověď správná, špatné odpovědi jsou penalizované. Test je hlavně na gramatiku, takže doporučuji si před ním projít hlavně časy, frázová slovesa, členy, předložky a podobně. Bez splnění tohoto předmětu si nelze zapsat angličtinu zmíněnou výše (ta ale není povinná, povinná je jen zkouška, o které se zmíním v druhém semestru).

VB039: English I - seminar

kolokvium, 2 kredity, cvičící Trumpešová - Rudolfová

Doplňující seminář k angličtině. Čekala jsem, že budeme více procvičovat látku probíranou na normální angličtině (gramatika a technická slovní zásoba), ale na to nedošlo. Seminář byl zaměřen více na soft skills spojené s angličtinou. Trénovali jsme prezentování, zvládání nervozity, vyjadřování, komunikaci... Všechno probíhalo interaktivní a hravou formou a moc mě to bavilo. Vřele doporučuji!
Výstupem byla pětiminutová prezentace na IT téma, kterou jsme prezentovali v IBM před jedním zaměstnancem, který nám dal feedback. Nervozita byla vysoká, ale nakonec se nebylo čeho bát. Přítomný hodnotící byl moc milý a každému pověděl především něco pozitivního. :)

VB041: Principy právního myšlení

kolokvium, 3 kredity, přednášející Telec

Tento předmět je jeden z nabídky povinně volitelných mimooborových předmětů. Vybrala jsem si ho na doporučení staršího kamaráda. Poměr kreditového ocenění a náročnosti předmětu je parádní. :)
Přednášky jsou nepovinné a nahrávané. Byla jsem pouze na poslední, kdy se měl odevzdávat esej na libovolné téma z práva týkající se IT. K vypracování doporučuji nahlédnout do tohoto návodu: https://is.muni.cz/el/1433/podzim2008/VB041/FI_MU_-_SYLABUS_PREDNASEK_Bc._-_PPM.pdf Předmět má 100% úspěšnost. ;)

ONLINE_A: Angličtina Online

kolokvium, 2 kredity, opravující ve fóru Vogel

Předmět, který můžete absolvovat z domu za pomocí svého počítače. Jediné, co je třeba si pořádně hlídat, jsou deadliny, pokud zvládnete to, máte to v kapse. Během semestru je potřeba získávat body za odpovědníky a příspěvky do diskuzního fóra, vždy určitý počet bodů do konkrétního deadlinu.
V mojí seminární skupině jsem byla spokojená, lidé ve fóru byli aktivní a vymýšleli dobrá témata. Opravující mě pokaždé ocenil plným počtem bodů.
Doporučuji získat potřebný počet bodů (a nebo alespoň většinu) ze začátku semestru, kdy nemáte moc práce s ostatními předměty. ;) Já byla třeba tři dny nemocná a během nich jsem se zaměřila právě na online angličtinu a po zbytek semestru jsem se tím už nemusela tolik stresovat.

p987: Tělesná výchova - Sebeobrana

zápočet, 1 kredit, trenér Medo

Za tělocvik jsem si vybrala sebeobranu a podařilo se mi chytnout místo v seminární skupině pouze pro dívky. Níže kopíruji můj komentář ve skupině prváků na dotaz, jaká byla sebeobrana.
"Fyzicky se to dalo v pohodě (to jsem člověk, co nijak jinak nesportuje). O tričko jsem nepřišla ani jedno (měly jsme si nosit náhradní, kdybychom si to naše roztrhaly). V půlce semestru mi ale přišlo, že začalo přituhovat. Jako trénink křičet po ostatních holkách sprosté nadávky je mi prostě proti srsti a nezvládám to. A to, že trenér přímo demonstruje způsoby napadení na holkách (samozřejmě jen jako) se mi taky moc nezamlouvalo a byla jsem ráda, že to nejsem zrovna já (ale zas chápu, že tohle je nutný a on to fakt nemyslí špatně). Na tréninku v sukních, kdy jedné holce stáhnul sukni i s kalhotkama do půli zadku, jsem jí fakt nezáviděla. 2 možné absence jsem si šetřila, takže jsem se modelových situací (předposlední hodinu probíhají modelové situace, při kterých jsou holky postupně volány do tělocvičny a tam jsou napadeny a musí se bránit) neúčastnila a nemůžu soudit. Každopádně to bylo fajn a shledávám to užitečným. Cítím se sebejistěji i v temných uličkách. Podruhé bych do toho ale nešla, protože jsem přeci jen krapet citlivka.

Komentáře